12:42 AM

-Pasangan Hidup-

Kebosanan kt umah nie. Tatau nk buat mnde. Asyik2 bnda yg sma je buat tiap ari. Makan, tido, online, tgk movie. Solat?? Itu sudah semestinya. Kan wajib tue. Ermm, pos kali nie aku nk tls ttg pasangan hidup. Haaa, bila ckp pasal pasangan hidup, mesti rmi yg berpk ttg couple. Yer la..Of course laa. Psl apa lg kan?? Kita dijadikan oleh Allah s.w.t. berpasang-pasangan. Jadi, carilah pasangan kamu. Aku yg sibuk tls pasal pasangan hidup nie, dh ada pasangan ke?? Oh tidak sama sekali. Aku masih belum mempunyai pasangan. Ya, belum ada lg. Knapa? X percaya?? Btol..X tipu punya. Hahaha..
Kenapa aku masih belum berpunya? Adakah aku tidak pndi mencari pasangan tersebut?? Adakah aku belum bersedia?? Tiadakah pasangan yg sesuai untuk aku?? Atau adakah aku yg terlalu memilih?? Entah la..Aku pon x tau jwpn kpd persoalan2 tersebut..Apa yg boleh aku katakan kt sni, aku mungkin belum bersedia dan mungkin juga kerana aku nie pemalu..
*hahahaa Okey, setiap org ada ciri yg dia suka utk dijadikan pasangan dia. Ada yg nk kurus, solid, ramping. Ada yg nak chubby, ala2 montel, berisi sket. Ada yg nk kulut halus mulus, putih gebu. Ada yg nk hitam manis, sawo matang. Dan mcm2 lagi la kriteria yg slalu dijadikan garis panduan utk memilih pasangan hidup. Aku juga tidak terkecuali. Aku juga punya beberapa kriteria utk memilih pasangan hidup. Apakah ia??

1. Memahami
Haa, memahami adalah sgt penting dlm sesuatu perhubungan. Mungkin prasaan saling memahami ini bukan sesuatu yg boleh diperoleh dgn sebegitu pantas. Mula2 knal dh boley memahami. Tipu! Bohong! Proses utk memahami akan memakan masa yg lama. Kadang2, even org yg dh kawen pon masih belum memahami pasangan masing2. So, bagi aku walaupun susah utk kriteria 'memahami' nie, aku harap aku dpt jmpe pasangan yg dpt paham aku. Aku hrp kitorg dpt menjadi pasangan yg saling memahami agar perhubungan yg terjalin itu kekal berpanjangan. Kdg2, hanya kerana sedikit perselisihan faham, dh bergaduh, dh bercerai berai dan sebagainya. Itu yg kita tak nk tue.

2. Menerima aku seadanya
Bagi aku, ini adalah penting.
*semuanya penting..hahaa..Bukan apa, pasangan aku tue, kena la terima aku seadanya. Kalau perangai aku dh mcm itu, mcm ini, kena la terima. Bukanlah bermaksud dia perlu turut je semua benda. Tak. Tapi, jika terdapat sesuatu perkara atau tabiat buruk ke, yg dpt aku ubah, aku akan ubah la. Yang mana mcm ssh nk ubah tue, x dpt nk elak laa..kn..so..kna la trima je seadanya.. :)

3. Menghormati mama abah ngan family
Dah nma pon nk jd pasangan hidup kn, mestila kna hormat kan. Nie sah2 la kne penuhi. Klu x hormat, alamatnya Good bye laa.. :)

4. Memiliki sifat2 mahmudah
Apakah sifat2 mahmudah?? X kn x tau lg kot. Dh blaja bpe lme dh. Bagi aku, mustahil la nk dpt seseorang yg penuh 100% ngan sifat mahmudah nie. Tp, at least, sifat2 itu adalah melebihi sifat2 mazmumah dlm dirinya
.*nauzubillah. Yer la, kita semua kn umat akhir zaman. Apa jer yg tggl kt kita nie..Iman pon ibarat buih2 di lautan..Yer, aku akui, aku bukanlah seorang insan yg baik, sempurna jauh sekali. Namun, aku cuba yg terbaik utk menjadi seorg yg terbaik. Aku hrp akan dpt pasangan yg sma2 dpt membimbing antara satu sma lain ke arah kebaikan dan jalan yg diredhai Allah.

5. Kecantikan
Sekiranya pasangan tersebut mempunyai sifat2 spt yg disertakan di sni, dan rupanya cantik di mata aku mungkin tidak pada org lain, aku bley je trima. Tp bohong la klu aku ckp aku tnk pasangan yg cantik. Sapa yg tamau kn?? Yer la, itu lumrahla. Takkan dpt lari punya. Aku juga seorang manusia biasa. Sifat semulajadi manusia yg inginkn kebaikan dan kecantikan. Kalau aku dapat pasangan yg cantik, kulit halus gebu, itu bonus la bagi aku. Tapi x guna jgk klu dpt yg cantik, kulit gebu, tp perangai cam harem. Ada je yg mcm nie. Dprd dpt pasangan mcm tue
*nauzubillah, baik cr yg biasa2 je but then sorg yg sopan santun,hormati org tua dan berhati mulia. *chewah.

Rasanya, itu jer la kot utk kali nie. Rasa2 nya, over x taste aku nie??Haha..whatever it is, it's just a dream. A hope. Yg mungkin akan tercapai, atau mungkin tidak dan hanya akan kekal sebagai impian, cita-cita atau angan2 yg takkan menjadi realiti. Sekian sja utk kli nie. Doa2 la semoga aku mendapat pasangan hidup kelak.. ^_^


p/s: Ada sorg mmbe skola dh kawen. Lpas nie, bakal menyusul coursemate di mktb. Kaktun, sure berdebar2 kn nk jd bini org nie..hahaa...

4 comments:

Ayuni said...

wah.kriteria yg lengkap! ;D

gud2.ur time surely will come.ntah2 ko kawen dulo dr ktorg onney.mane la na taw kan.hoho

MohdIzwan said...

ayuni: lengkap ek??byk lg sbnr nye..semlm dh ngantok nk tls byk2...hahaha... :P

I'Allah..hrp2 nye gitu la...kawen dlu dr korg??it depends on da situation...klu cpt jodoh..cpt laa..wakakaa...

oh nanan! said...

kenapa sifat mahmudah xdbold kan?
adakah ianya tak penting??
hehehe :P

MohdIzwan said...

oh nanan!: ohh..x prasan...thanx for the alert...