11:45 PM

Menu Part II: Juadah Hari Raya

Memandangkan esok adalah hari terakhir kita berpuasa..
nak wat la entri sket pasal raya nie..
Ramadhan berlalu pergi..
Kini Syawal menjelma...
Waktu raya nie..
Memang macam2 makanan sedia terhidang...
Bukan bulan puasa je byk makanan..
'Bulan raya' pon byk jgk..
Apa je makanan yg sering terhidang di bulan Syawal yek..
Let's go n check.. :P


Untuk makanan pd hari raya..
juga boleh dikategorikan kpd beberapa bahagian...


Yang Pertama..mestilah hidangan wajib..
Apa lagi kalau bukan Ketupat dan Lemang...nasi himpit pon boleh jgk..utk yg kolestrol tggi tue...or ada angin dlm badan...tak elok mkn ketupat ngan lemang byk2..so..resolusinya...makan lah nasi himpit...sedap jgk per... :)


Oh ketupat...

Oh Lemang

Nasi himpit/nasi impit/nasi tekan..nasi apa lg?

Dicicah plak ngan rendang...wowww...sedap nye...yummmyy~~


Rendang ayam.

Rendang daging.

Dan serunding juga tidak dilepaskan...ada ayam..daging...ikan pon ada...

Okay...sekarang kita beralih kpd kuih muih/biskut raya yg sering dijumpai ketika hari raya...


Biskut cornflakes...lagi best kalau cornflakes madu...tmbh plak ada kacang2 sikit...mmg sedap laa..cepat je kena refill balang utk biskut nie... :)

Biskut sarang semut..pun sedap jgk..

Kuih semperit pon famous gk time raya2 nie...mostly pegi beraya umah org..mesti ada kuih nie...ceri merah ada...ceri ijau ada...bentuk pon mcm2 ada...

Kuih batang buruk...time makan..sibuk plak nk bersembang...memang menyemburla kt org depan...hahahaa...klu bdak2 mkn..dok men sembur2 jgk... :P

Ketupat dah..lemang dah..kuih dah..kek plak??


Kek gula hangus...walaupun rupanya tidaklah secantik mana...tp rasanya amatlah sedap.. :)

Pelbagai jenis kek lapis yg boleh didapati di pasaran...hrga nya plak bley tahan laa...

Rasanya..kek jenis nie la yg paling famous time raya...Chocolate moist...waima kanak2..org dewasa...semuanya sukalah... :)

Okay..kek dah selesai...tmbh sikit lagi...
menu utk kudap2...utk kunyah2..
sambil2 tgk tv tue..dok layan cita2 best time raya..
Best gk kunyah2 sumting..
Bkan nye sambil tgk wayang je kena layan popcorn..
tgk cita kt umah pon kna ada gk...tp bukan popcorn laa... :P


Pelbagai jenis kekacang...(bukan yg kat basikal tue yek)..nie kacang tanah bersalut..ada yg x salut..ada yg letak garam..ada yg plain..ada pedas..ada manis...pendek kata..mcm2 laa...byk terjual di pasaran... :)

Nie plak kacang kuda goreng..keras sikit kacang nie..so..awas kpd insan yg mempunyai bilangan gigi yg kurang..supaya mengelakkan kacang nie..agar tak sakit gigi di kemudian hari.. :)


Kuih siput..ada versi rangup...ada versi lembut2 gebu...dua2 pon sedap..

Yang nie plak kuih potong...rasa lebih kurang nak sama ngan kuih siput...nie versi org malas nk gentel jd siput...so..gunting2 kan je..sng... :)

Nie plak kerepek bawang...dulu time kecik2..panggil 'Ubat nyamuk'..sebab rupa dia yg berlingkar2 mcm ubat nyamuk..namun...rasanya jauh sekali mcm ubat nyamuk...(belum pernah mkn ubat nyamuk..)

Rempeyek atau tempeyek bagi sesetengah tempat...nie versi kacang tanah..

Nie plak versi kacang dal...ada setengah org pggl 'tumpei'..kacang hijau pon ada jgk..tp malas nk ltak gmba...so far..versi kacang panjang mahupun kacang bendi masih belum perbah dibuat orang...

Ok..done..
Ini mungkin hanyalah sebahagian sahaja menu ketika hari raya..
Yang pasti..
mungkin terdapat 1001 menu lain yg wujud time raya..
mana mungkin disenaraikan semua kan... :P

Dengan kedatangan Syawal yg mulia nie..
Ku mohon ampun dan maaf..
Andai terkasar bahasa..
Terlanjur kata..
dan apa sahaja 'ter' yg lain lah..
Ampunkan saya...Maafkan saya...
Selamat Hari Raya Aidilfitri..


Sumber gambar: Google.

p/s: Agak2 dapat duit raya lagi tak??

Read More ..
3:15 PM

Menu Part I : Juadah Berbuka Puasa

Walaupun dah tak berapa hari nak raya..
Rasanya masih belum terlambat lg nk buat entri pasal bulan puasa..hehee..
Apakah menu favourite ketika berbuka puasa?
Ada yg suka makan nasi terus..
Ada yg makan kurma + minum air je dulu..lepas solat sambung makan..
Ada yg makan kuih muih...
dan macam2 lagi laa..
Jom tgk beberapa menu yg selalu menjadi pilihan ketika berbuka puasa..
Cekidaut..


Memula jom tgk menu air yg menjadi pilihan (biasanya laa)
Air yg menjadi pembasah tekak ketika berbuka..
Aduhh...nyaman nya bila air ais melalui tekak lalu turun ke perut..
Serius sgt menyegarkan... :)


Laicikang...lagi byk isi dlm dia..lg best...

Pelbagai jenis jus buah-buahan..tak kisah la apa pun..janji sejuk..manis..memang menyelerakan..

Air tebu..pon best jgk...tmbh2 kalau br lepas mesin...fresh~

Air soya pon tak ketinggalan..juga menjadi pilihan ketika berbuka..

Let's move out to kuih muih pulak..
Tak dinafikan mmg byk jenis kuih yg dijual di bazar2 ramadhan..
Kuih yg entah pelbagai nama pon ada..
Nama yg baru dicipta sempena bulan puasa nie..
Apa pun..kuih-muih tradisional jgk yg menjadi pilihan kebanyakan orang..
Apa yer antara kuih2 tue??


Kuih keria..ataupun kt tpt aku panggil coq keria..sedap kuih nie..

Kalau kuih jenis nie..mmg ada byk..pattern dia lebih kurang sama...tp rasa lain2..ada yg atas kaler coklat..bawah putih..atas putih bawah purple..dan mcm2 lagi la..kalau kuih nie..aku panggil seri muka..

Ha..nie pon best jgk..karipap pusing..sebab per die best? sebab karipap nie rangup dari karipap biasa..sebab dia dibuat pusing2 kot.. :)

Yang last nie kuih masala vadai..atau lg sng panggil masalodeh...sedap kuih nie..rasa rempah2 sket...juga menjadi pilihan ramai ketika berbuka..

Sebenarnya mmg byk lg kuih yg menjadi pilihan ramai..tp jenuh la kalau nk buat semua kan...3 ari 3 malam karang pon x abes.. :P

Next..we go to main course...Lauk pauk yg menjadi pilihan berbuka..Yummmy...lauk nie mesti la yg best2 kan...menu utama la katakan...Apa antara menu pilihan utk lauk pauk nie??


Menu ayam - Memang ada mcm2 menu ayam. Ayam percik..ayam masak merah..masak kicap..masak ros..dan mcm2 lg masak laa..apa pun..ayam menjadi pilihan kebanyakan orang..tak kira peringkat umur dari kanak-kanak hingga lah orang dewasa... :)

Ayam percik...ermmm..sedapnye...

Ayam golek...whole chicken..mmg mantap..

Menu daging - Pun sama jgk..ada mcm2 jenis masakan..mostly menu2 mcm nie la yg menambat hati org ramai...hehee...

Daging masak merah..

Daging panggang...sedap wo kalau cicah ngan air asam...

Menu ikan - Kalau menu ikan..selalunya..ikan bakar laa..waktu bulan puasa..agk byk la gerai yg jual ikan bakar...best jgk berbuka ngan ikan bakar..tp tue laa...harganya kdg2 agak mahal la berbanding biasa...


Ikan talapia bakar...fuuuhhh....terangkatt~~

Apa pun juadah untuk berbuka..pastikan ia halal dan beli ikut keperluan..jangan membazir kerana membazir itu amalan syaitan...

Sumber gambar: Google.

p/s: puasa2 nie buat entri pasal makanan plak..tergugat iman..heheee...

Read More ..
4:35 AM

Singgah Sahur

Jam menunjukkan pukul 4.30pg..
Aku br sampai umah...
Baru balik dr lepak2..
Boleh kata..balik dr sahur laa..
Early Sahur...
Kuar rumah td pukul 1.30..
Then gerak pegi Jawi..
Menjemput seorang rakan di sana...


Sebab dah takde idea..
Lepak di tpt biasa...
Tempat yg menjadi tpt lepak ketika berjumpa..
Tiap kali nak lepak mlm2..
msti ke situ laa..
Even jmpk 2 thn lpas pon kt situ jgk lepak...
Kita memang takde idea...hahaaa...
So..lepak2...
Makan2...
Sembang2..
Byk bnde gk sembang...
Yer laa..lama x jmpk kn... :P
Lepak punya lepak...
Sedar2 dah pukul 4 lebih..
So..mcm dh lma je..
Kitorg pon pulang...
Terima kasih sbb lepak..
Terima kasih keluar bersahur...
Terima kasih byk2..
Terima kasih utk semua2 laa..
Terima kasih Emberg...
Kalau ada rezeki..
Jmpk lg..
Mungkin di tpt yg sama jgk...
Hahahaaa....

Read More ..
3:00 PM

Ramadhan tiba ke Penghujung

Alhamdulillah..
Sedar tidak sedar..
Telah berlalu 18 hari di bulan Ramadhan...
Hari nie dah hari ke-19..
Tinggal lebih kurang lagi 10 hari bagi Syawal pula menjelma..
Apakah yg telah dilakukan selama hampir 20 hari nie?
Apakah cukup amalan yg dilakukan?
Apakah kita tidak sabar2 menantikan Syawal?
Kita seharusnya sedih..
Sedih kerana Ramadhan akan pergi meninggalkan kita..
KIta tidak tahu..
Sekiranya kita masih lagi diberikan keizinan utk bertemu Ramadhan yg seterusnya..
Jadi..
Gunakanlah peluang ini sebaiknya..
Rebutlah..
Kejarlah Malam Lailatul Qadar di sepuluh malam yg terakhir ini..
Semoga kita beroleh keimanan dan ketaqwaan kpd Allah..
InsyaAllah..

Read More ..
2:00 PM

Intuisi

Intuisi atau bahasa lain nya gerak hati..
Dah lama nak buat post pasal nie.
Tapi dari hari ke hari..
Asyik tangguh jer...
Tak tertulis plak..
Kali nie..paksa jugak tulis.
Walaupun ada assignment yg menanti utk disiapkan dan di'submit' esok..
Takpe..lepas siap nie..
Sambung assignment...


Intuisi atau gerak hati nie..
mostly semua pernah alami kot..
Aku sendiri pon alami jgk laa..
Tapi..
tak semua gerak hati tue betul..
kadang2 tak betul jugak..
Tapi..dgn intuisi nie..
Kdg2 dpt tgk spt ada suatu keajaiban yg berlaku..
Memang tak mustahil utk berlaku..
Kerana segalanya telah ditentukan oleh Allah..
Itu adalah benar dan sudah pasti akan kebenarannya..
Kadang2 kita terlalu percayakan intuisi nie..
Akibatnya..
Kalau baik..Alhamdulillah laa..
Kalau tak baik??
Innalillah..
Kaum Hawa/Ibu dikatakan mempunyai intuisi/gerak hati yg kuat..
Sejauh mana kebenarannya..x tau laa..
Tapi pernah jd situasi nie..

"Aku bwk motor pegi kedai..on the way nak sampai kedai...eksiden dilanggar oleh keta..alhamdulillah la xla teruk sgt..luka ringan jer...lpas tue sambung perjalanan pegi kedai dan beli brg...balik umah bgtau eksiden ngan keta...lpas tue mama ckp.."patut la rasa mcm x sedap ati.."

Situasi tue menunjukkan yg kaum ibu ini memiliki gerak hati yg kuat terutama apabila melibatkan ahli keluarga terdekat..
tapi tak tau la sejauh mana keberkesanannya kat org lain kan..

Aku pon ada alami beberapa situasi..
And currently I found out that my intuition is not that correct..
It turned to be the other way round..
Takpe laa..
dah nama pon gerak hati je..hehee...
Tue jer kot nak tulis..
Dah bley sambung wat assignment..

Chiowww~~~



p/s: Ada dua keja nak kena siapkan utk esok..
Read More ..
11:00 AM

Ramadhan Al-Mubarak

Ramadhan telah kunjung tiba..
Alhamdulillah diberikan kesempatan utk bertemu kembali Ramadhan yg berikutnya..
Semoga amalan dapat ditingkatkan di bulan yg mulia nie..
InsyaAllah..
Selamat menyambut Ramadhan Al-Mubarak..
Selamat Berpuasa..

Read More ..