3:15 PM

Menu Part I : Juadah Berbuka Puasa

Walaupun dah tak berapa hari nak raya..
Rasanya masih belum terlambat lg nk buat entri pasal bulan puasa..hehee..
Apakah menu favourite ketika berbuka puasa?
Ada yg suka makan nasi terus..
Ada yg makan kurma + minum air je dulu..lepas solat sambung makan..
Ada yg makan kuih muih...
dan macam2 lagi laa..
Jom tgk beberapa menu yg selalu menjadi pilihan ketika berbuka puasa..
Cekidaut..


Memula jom tgk menu air yg menjadi pilihan (biasanya laa)
Air yg menjadi pembasah tekak ketika berbuka..
Aduhh...nyaman nya bila air ais melalui tekak lalu turun ke perut..
Serius sgt menyegarkan... :)


Laicikang...lagi byk isi dlm dia..lg best...

Pelbagai jenis jus buah-buahan..tak kisah la apa pun..janji sejuk..manis..memang menyelerakan..

Air tebu..pon best jgk...tmbh2 kalau br lepas mesin...fresh~

Air soya pon tak ketinggalan..juga menjadi pilihan ketika berbuka..

Let's move out to kuih muih pulak..
Tak dinafikan mmg byk jenis kuih yg dijual di bazar2 ramadhan..
Kuih yg entah pelbagai nama pon ada..
Nama yg baru dicipta sempena bulan puasa nie..
Apa pun..kuih-muih tradisional jgk yg menjadi pilihan kebanyakan orang..
Apa yer antara kuih2 tue??


Kuih keria..ataupun kt tpt aku panggil coq keria..sedap kuih nie..

Kalau kuih jenis nie..mmg ada byk..pattern dia lebih kurang sama...tp rasa lain2..ada yg atas kaler coklat..bawah putih..atas putih bawah purple..dan mcm2 lagi la..kalau kuih nie..aku panggil seri muka..

Ha..nie pon best jgk..karipap pusing..sebab per die best? sebab karipap nie rangup dari karipap biasa..sebab dia dibuat pusing2 kot.. :)

Yang last nie kuih masala vadai..atau lg sng panggil masalodeh...sedap kuih nie..rasa rempah2 sket...juga menjadi pilihan ramai ketika berbuka..

Sebenarnya mmg byk lg kuih yg menjadi pilihan ramai..tp jenuh la kalau nk buat semua kan...3 ari 3 malam karang pon x abes.. :P

Next..we go to main course...Lauk pauk yg menjadi pilihan berbuka..Yummmy...lauk nie mesti la yg best2 kan...menu utama la katakan...Apa antara menu pilihan utk lauk pauk nie??


Menu ayam - Memang ada mcm2 menu ayam. Ayam percik..ayam masak merah..masak kicap..masak ros..dan mcm2 lg masak laa..apa pun..ayam menjadi pilihan kebanyakan orang..tak kira peringkat umur dari kanak-kanak hingga lah orang dewasa... :)

Ayam percik...ermmm..sedapnye...

Ayam golek...whole chicken..mmg mantap..

Menu daging - Pun sama jgk..ada mcm2 jenis masakan..mostly menu2 mcm nie la yg menambat hati org ramai...hehee...

Daging masak merah..

Daging panggang...sedap wo kalau cicah ngan air asam...

Menu ikan - Kalau menu ikan..selalunya..ikan bakar laa..waktu bulan puasa..agk byk la gerai yg jual ikan bakar...best jgk berbuka ngan ikan bakar..tp tue laa...harganya kdg2 agak mahal la berbanding biasa...


Ikan talapia bakar...fuuuhhh....terangkatt~~

Apa pun juadah untuk berbuka..pastikan ia halal dan beli ikut keperluan..jangan membazir kerana membazir itu amalan syaitan...

Sumber gambar: Google.

p/s: puasa2 nie buat entri pasal makanan plak..tergugat iman..heheee...

0 comments: