10:04 PM

Saman

Hallu hallu hallu...
Baru berkesempatan nak update..
Sibuk sikit kebelakangan nie..
Btw..ada ke yg bc blog nie?hahaa..
Nevermind laa..kalau ada..thanx sbb baca..
kalau xde..xpe laa.. :)
Saman!!
Sapa yg penah kena saman sila angkat keyboard.
Kpd sesiapa yg penah kena saman tue..
bukan bermakna anda sorg pemandu atau pengguna jalan raya yg tak berhemah..
anda mungkin kurang bernasib baik atau terleka sebentar yg menyebabkan disaman..
Dan kepada yg tak pernah kena saman..
Tahniah..anda MUNGKIN sorg pemandu atau pengguna jln raya yg berhemah..
ATAU..anda MUNGKIN bernasib baik dan terlepas drpd kena saman.
Yer laa..nasib masing2..


Saman nie ada mcm2 jenis..(org kte la)
Saman ekor la..saman speeding la..saman salah parking la..dan mcm2 lagi la..(boleh tlg senaraikan lg?)
Aku rasa ramai membe aku kt luar sana yg pernah kena saman..
Apa perasaan korang tyme kena saman?
Takde apa2 perasaan??Confirm dh biasa kena saman kn..kuikuikui..
Tapi rasanya bergantung kpd jenis saman la kot..
Kalau setakat saman speed trap tue..xde rasa apa laa..
bawak laju2..then nnt sampai jer surat saman kat umah..xde masalah..semudah A.B.C.
kalau yg jenis kne saman tahan2 tue laen laa.
Aku sendiri dh penah kena saman..
Huwaaa..br igt nk wat rekod bersih tanak kena saman.. :(
Kisah nya bermula begini.
Pada suatu hari..di kala tgh ari panas terik..
Aku kluar ngan akak n adik aku..
Destinasi yg dituju ialah Seberang Jaya..tujuan..nk tgk wayang..
Kami agak kelewatan ketika itu..dan aku pon pandu la dgn tergesa2..tp still berhati2 yer..
Sepanjang jalan tue..keta dr arah bertentangan sumer nye bg high beam..
"Wah..nie mesti ada road block kt dpn nie," pikirku..
So..dh smpi kt satu traffic light tue..aku pon amek lane kanan..dan terus meluncur laju..
Lepas2 je jambatan..Pakcik Polis yg hensem lagi bergaya menghayun2 kan bendera merah yg dipegangnya..
Oh S***!! I've been punk'd..
Aku pon pandu ke tepi..Lalu menurunkan tingkap kereta..

Polis: Nie kena saman. Mintak ic dgn lesen
Aku : (mengeluarkan ic dan lesen lalu menyerahkan kpd encik itu lantas aku bertanya)Kena saman sebab apa yer?
Polis: Tak ikut laluan yg betul. (lalu berlalu pergi..dan menyuruh aku menutup tingkap)
Aku: *Sigh..(dlm pd masa yg sama..jangtung berdegup kencang.neves weh kene saman..huhu)
Lebih kurang lima minit kemudian...
Polis: Tolong tanda tangan kt sni.
Aku: (lalu sign kt tp yg ditunjuk..sign buruk gila..tgn agk menggeletar..hahaa..)
Polis: (mengoyak surat dr buku saman nya lalu menyerahkan kpd aku)
Aku: (dgn senyuman) Terima Kasih. (lantas aku berlalu pergi)

Ha..tue la sedikit sebanyak pengalaman aku tyme kena saman..
Kalau ikotkan saman tue kna RM100..
ALhamdulillah tyme pegi byr..kna RM50 je..selamat lg 50..
Apa plak pengalaman korang??
Mesti ada jgk kn..hehe..


Nie la rupa resit lepas aku byr saman tue..

Pd aku la..pandangan peribadi..
diorg saman2 aritue tue..
nk cr duet lebih je..x lebih dr tue...sbb dh ujong2 taun dh pon..(maaf yer)
2 ari lpas tue..buat lagi..di tpt yg sma jgk encik tue lepak..
tp kli nie road block die kt arah bertentangan plak..
Aku lalu kt traffic light tue..senyum je tgk keta2 yg berada kt laluan salah tue..
"Siap la kau kejap lg..KOMPOM kena" hahaaa..
Apa2 pon..kpd yg x pernah kena saman tue..
cubalah utk kekalkan rekod peribadi utk tidak kena saman..
Atau pun..kpd yg dok kena saman..
mungkin anda boleh membuat rekod peribadi tgk berapa byk anda kena saman sepanjang hayat...hahaa...
Chioww~~


p/s: tak sabar menunggu..

0 comments: