9:06 PM

Jalan-jalan ke Saliliran..

Assalamualaikum..Salam Sejahtera.

Lamanya tak update. Last update pada Julai lepas. Dekat-dekat 2 bulan jugak. Sibuk la katakan. Tidak mengapalah. Masih belum terlambat kot nak ucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri.. :P

Hari nie nak update pasal makan angin perjalanan ke Saliliran. Apa tue Saliliran? Godek la post2 lepas. (kalau rajin)

27/8/2013

Kemain semangat bangun awal2 pagi. Nak masuk sekolah la katakan. Pukul 7.00pg dah ready semua. Mandi, siap2 semualah. Sebab planning nak gerak dari Nabawan dlm jam 9.00pg. Tunggu punya tunggu..Calling punya calling..Lambat rupanya. Sempat lagi tidur balik. Kereta sampai dari Keningau lebih kurang jam 11.00pg. Loading barang, jalan. Dari Keningau ada ckg Keanny, Nuga dgn Fikrie. Aku dgn Shah naik kt Nabawan. Kitorg tiba di Pensiangan lebih kurang jam 1.30ptg. Alhamdulillah cuaca baik, jalan balak kering. Perjalanan smooth. Tiba di Pensiangan, boatman (Joseph dgn Alan) dh tunggu. Buat tue, buat nie, dlm pukul 3.00ptg jgk la gerak dari Pensiangan. Air ok je dari Pensiangan. Tiba di persimpangan Sibangali lebih kurang jam 4.00ptg. Yeahh, pengembaraan bermula. Air sungai dari sini agak kecil. Sepanjang perjalanan, memang banyak kali kami kena turun. Tapi kitorg tak tolak bot, kitorg jalan je dan boatman shj yg tolak. Jumlah masa yg aku 'timing' kitorg kena jalan sejam 30 minit. Jam 5.30ptg kitorg br sampai di Saliku dan agak jauh lg dari destinasi yg dituju. Dengan tabah la kitorg berjalan mengharungi sungai. Kdg2 naik bot x sampai 10 saat, dah kena turun jalan semula. Aku dok tgk jam, mcm nak kena berjalan mlm je nie. Aku ok je. Nak jugak try. Belum pernah berjalan mlm dlm hutan nun. Lebih kurang jam 6.45ptg, kitorg sampai di Binusu. Hari pon sudah gelap. Boatman ckp hari macam nak hujan lalu membuat keputusan, KITA BERMALAM DI SINI. Nasib la ada B-Suite (Binusu Suite) milik cikgu Keanny. Jadi, kami pon bermalam la di sana. Dalam pukul 7.30mlm, kitorg beramai2 mandi sungai. Siap buat unggun api lagi tepi sungai. Tapi takde pulak gambar dirakam. Bahaya! Malam dlm pukul 8.30mlm, tidur.

28/8/2013

Bangun pagi, pegi sungai, gosok gigi. Tak mandi. Simu am. Balik B-Suite, breakfast dulu. Nasib la ada beli bekalan roti bawak masuk semlm. Eh, semlm pon dinner dgn roti tue jgk la. Dijangka bertolak pukul 9.00-10.00pg mcm tue. Tapi mengalami kelewatan sikit atas sebab2 tertentu. Dari Sinapar aku dgn Shah mengambil keputusan utk berjalan dulu. Diorg yg lain lewat sikit. Kitorg ditemani seorang pakcik org kampung Saliliran, Aman Akim. Kitorg dari Sinapar pukul 11.45pg mcm tue. Perlahan-lahan kitorg melangkah menuju hutan tebal. Liwa2 am. Nasib la ada jgk aman tue, kalau tak mungkin boleh sesat jgk. (simpang mula2 nak masuk hutan pon dh konpius..bajet macam tahu jalan sampai Saliliran..hahaa) Perjalanan yg penuh liku dan duri-duri semalu kitorg tempuh. Naik turun bukit. Bukit Siubol yg legend tidak dilupa. Kecuraman hampir 90 darjah itu memang menduga ketahanan fizikal dan mental. Shah kejang kaki kat situ buat kali kedua. Aritue first time masuk kejang kat situ jgk. Kesian kpd beliau. Alhamdulillah, lebih kurang jam 3.00ptg, kitorg selamat sampai di Saliliran. Sampai rumah, mandi, solat, pergi sekolah, setup laptop, ONLINE!! Terima kasih kepada semua yg mendoakan keselamatan saya. =)


1. Bergambar dgn geng guru pedalaman. Nuga dgn Fikrie. Diorg di SK Sibangali..2. Waiting for the boat to depart..3. Atas bot..4. Selfie.. :P


Ambik gambaq dulu sebelum gerak naik bot.
 
Tempat nie nama dia Saliku.

Kepenatan tunggu bot.




Bergambar dulu sebelum tidoq. :P

 
Ini lah Binusu Suite (B-Suite) tpt kami bermalam. Milik Cikgu Keanny.
 
Sampai..Yeayyy... T_T

p/s: Baru je sampai, dah kerinduan. Macam mana nie..

















0 comments: